Az Angol Labdarúgó Szövetség (The FA) egy jól strukturált, átgondolt rendszert alakított ki a labdarúgó edzések felépítésére, mely a “Plan, Do, Review” (Tervezés, Végrehajtás, Értékelés) modellen alapul. Ez a megközelítés az Angol Futball DNS (England DNA) szerves része, célja pedig egy olyan gazdag és pozitív tanulási környezet létrehozása, ahol a játékosok maximálisan fejlődhetnek. A következőkben részletesen bemutatom az FA által javasolt edzésfelépítést, annak kulcselemeit és a különböző gyakorlati megközelítéseket.
A “Plan, Do, Review” modell
Az FA edzésfilozófiájának alapja a folyamatos fejlődést biztosító háromfázisú ciklus, amely minden edzés strukturálásában központi szerepet játszik.
Plan (Tervezés)
A tervezési szakasz az edzés alapjait fekteti le és biztosítja, hogy minden tevékenység célirányos és fejlesztő hatású legyen.
Célok meghatározása
Minden edzésnek egyértelmű, konkrét céllal kell rendelkeznie. Az FA kiemelten fontosnak tartja, hogy ezeket a célokat az FA Four Corner Player Development Model (Négy Sarok Játékosfejlesztési Modell) alapján határozzák meg. Ez a modell a játékosok technikai, taktikai, fizikai és pszichológiai fejlődését egyaránt figyelembe veszi.
A tervezés során mind az egyéni, mind a kollektív tanulási célokat meg kell határozni. Az angol válogatott esetében az edzéseket stratégiailag tervezik, figyelembe véve a játékosok rendelkezésre állását, a korábbi elemzéseket és a játékfilozófiát.
Edzésterv készítése
Az edzéstervek készítésekor figyelembe kell venni a játékosok korcsoportját, képességeit és fejlesztési igényeit. A terveknek tartalmazniuk kell a pályán és azon kívül végzett tevékenységeket is, amelyek kapcsolódnak a DNA játékfilozófiához.
Az FA edzői együttműködnek a különböző teljesítményt támogató szakemberekkel, beleértve a sporttudományi csapatot, a fizioterapeutákat és a teljesítményelemzőket, hogy minden releváns adatot és visszajelzést felhasználjanak. Ez a kollaboratív megközelítés biztosítja, hogy minden döntés a játékosok és a tanulási környezet figyelembevételével történjen.
Do (Végrehajtás)
A végrehajtási szakaszban az edzésterv gyakorlati megvalósítása történik különböző módszertani megközelítések alkalmazásával.
Az FA által ajánlott edzésstruktúrák
Az FA három fő megközelítést javasol az edzések strukturálására:
1. Whole-part-whole (Egész-rész-egész) megközelítés
Ez a módszer három részből áll:
Az edzés egy teljes csapatjátékkal kezdődik (egész)
Majd a játékosokat kisebb csoportokra osztják, ahol specifikus technikára vagy készségre összpontosítanak (rész)
Végül egy újabb teljes csapatjátékkal zárul (egész)
Ez a megközelítés biztosítja a játékosok számára az ismétlést és a játék lebontását, így a gyakorlás célzottá és fókuszálttá válik1. Például egy befejezésre összpontosító edzésen kezdhetünk egy játékkal, majd kisebb csoportokban gyakorolhatjuk a lövést, végül visszatérhetünk a játékhoz, ahol a játékosok alkalmazhatják a tanultakat.
2. Carousel (Körhinta) megközelítés
A carousel módszer lehetővé teszi a csapat számára, hogy különböző, de összefüggő készségeket gyakoroljon kis csoportokban:
3-4 állomást állítanak fel, mindegyik az edzés témájához kapcsolódó különböző készségre összpontosít
A bemelegítés után a csapatot kisebb csoportokra osztják és hozzárendelik egy-egy állomáshoz
A csoportokat rotálják, hogy minden játékos részt vehessen minden állomáson
Az edzés egy mérkőzéssel zárul, ahol a gyakorolt készségeket mérkőzéskörnyezetben alkalmazhatják
Ez a megközelítés segít fenntartani a játékosok érdeklődését. Fontos, hogy az edző átgondolja, kivel csoportosítja az egyes játékosokat és milyen készségeket kell fejleszteniük.
3. Up the steps (Lépcsőzetes) megközelítés
Ez a módszer fokozatosan növeli a nehézségi szintet az edzés során:
Az edzés egyéni technikák gyakorlásával kezdődik
Majd ezeket a technikákat kis létszámú játékokban alkalmazzák (2v2, 3v3, 5v5)
Az edzés egyre összetettebb lesz, de továbbra is ugyanarra a készségre összpontosít
Végül egy teljes csapatjátékkal zárul, amely jutalmazza a játékosokat a gyakorolt készség bemutatásáért
Például, ha cselezést gyakorolnak, az első lépés lehet a bóják körüli mozgás, a második lépés pedig védők bevezetése, így az edzés összetettebbé válik, de továbbra is ugyanarra a technikára összpontosít.
Edzésvezetési elvek
Az FA hangsúlyozza, hogy az edzéseket interdiszciplináris csapatként kell vezetni, kihasználva minden edző és teljesítménytámogató szakember szakértelmét. Az edzéseknek ki kell elégíteniük mind az egyéni, mind a kollektív igényeket, s összhangban kell lenniük a DNA Coaching Fundamentals elveivel.
Az edzőknek figyelembe kell venniük a következő alapelveket:
Legyen világos célja minden gyakorlatnak, de legyenek készek a B tervre váltásra
Összpontosítsanak a hosszú távú tanulásra, ne csak az egyes edzéseken belüli fejlődésre
Értsék meg, mi motiválja a játékosaikat és miben kell fejlődniük
Tegyék az edzést a lehető legjobban hasonlóvá a valós játékhelyzetekhez
Tervezzék úgy az edzéseket, hogy azok élvezetesek legyenek mind az edzők, mind a játékosok számára
Review (Értékelés)
Az értékelési szakasz kulcsfontosságú a folyamatos fejlődés biztosításához és a jövőbeli edzések javításához.
Az edzés hatékonyságának értékelése
Az edzés eredményességét a kitűzött tanulási célokhoz és a DNA játékfilozófiához viszonyítva kell értékelni. Az értékelésnek együttműködőnek kell lennie, bevonva minden támogató és teljesítményt támogató szakembert.
Ahogy a Campbell Academy blogja fogalmaz: “Az FA azt szeretné, hogy használd a terv, cselekvés, értékelés modellt. Biztosíts tervet egy edzéshez, bármilyen gyenge is legyen a vázlat, tartsd meg az edzést, majd gondolkodj el rajta, hogyan sikerült, és módosítsd a tervet a következő edzéshez”. Ez a reflektív megközelítés lehetővé teszi az edzők számára, hogy folyamatosan fejlődjenek és javítsák gyakorlatukat.
Az értékelésnek konkrét ajánlásokat kell tartalmaznia a jövőbeli edzésekhez, biztosítva a folyamatos fejlődést és alkalmazkodást.
Egy tipikus edzés felépítése
Az FA által ajánlott tipikus edzésstruktúra a következő részekből áll:
1. Bemelegítés (15-20 perc)
A bemelegítés célja a test előkészítése az edzés fizikai és mentális kihívásaira. Ez a fázis:
Fokozza a keringést és a légzést
Növeli a testhőmérsékletet
Oldja az izomfeszültséget
Segít a rajtállapot, a megfelelő koncentráció és motiváció kialakításában
Előkészít a labdarúgó-specifikus mozgásokra
A bemelegítés különösen fontos a sérülések megelőzése és a teljesítmény optimalizálása szempontjából. Dr. Goal videója szerint a bemelegítésnek 20-30 percig kell tartania, amely alatt a játékosok teljes teste, beleértve az izmokat, ínakat, ízületeket és a kardiovaszkuláris rendszert is felkészül az edzésre.
2. Fő rész – Alapjátékok (40-50 perc)
Ez a rész a tanulási fókuszú gyakorlatokra, a hibajavításra és a technikai-taktikai elemek gyakorlására összpontosít. Itt alkalmazhatók az alap játékok, a játékhelyzetek megoldásai és a fokozatos nehézségi szint növelése.
A fő rész jellemzői:
Oktató jellegű
Alap játékok gyakorlása
Játékhelyzetek megoldása
Változó ellenállás: tér, idő, dinamika, ellenfél
Helyzetfelismerés és döntéshelyzetek fejlesztése
Fokozatosan növekvő nehézség
Egymásra épülő gyakorlatok
Ez a fázis különösen fontos a játékosok technikai és taktikai fejlődése szempontjából, ahol a hibák javítása és a készségek finomítása történik.
3. Mérkőzésjáték (20-30 perc)
A mérkőzésjáték szakaszban a játékosok alkalmazzák a gyakorolt elemeket valós mérkőzéshelyzetben. Ez a hasznosítási rész, ahol:
A tanultak ismétlése és alkalmazása történik
A taktikai megoldásokat valós helyzetben próbálják ki
A játékosok döntéshozatali képességei fejlődnek
A tanult készségek mérkőzésszerű környezetben való alkalmazása történik
Ez a fázis lehetőséget biztosít az edzőnek, hogy megfigyelje, mennyire sikeresen alkalmazzák a játékosok a gyakorolt elemeket valós játékhelyzetekben.
4. Levezetés (5 perc)
A levezetés célja a fokozatos visszatérés a normál állapotba és a regeneráció kezdeményezése. Ez a szakasz segít a fizikai és mentális helyreállításban, s lehetőséget biztosít az edzés rövid értékelésére is.
Az edzéstervezés alapelvei
Az FA edzéstervezési filozófiája számos fontos alapelvet tartalmaz, amelyeket minden edzőnek figyelembe kell vennie:
Az edzés célját mindig szem előtt kell tartani: Minden gyakorlatnak és feladatnak kapcsolódnia kell az edzés fő céljához.
Progresszivitás: Az edzés felépítése mindig az egyszerűtől az összetett felé haladjon, fokozatosan növelve a nehézségi szintet.
Életkori sajátosságok figyelembevétele: Az edzésanyag kiválasztása feleljen meg a korosztály életkori sajátosságainak, figyelembe véve a fizikai, kognitív és érzelmi fejlettséget.
Elegendő gyakorlási idő biztosítása: Tervezzünk elegendő időt a készségek begyakorlására, ne siessünk tovább, amíg a játékosok nem sajátították el az adott elemet.
Változatosság: Állítsunk össze változatos gyakorlatokat, amelyek fenntartják a játékosok érdeklődését és motivációját.
Megfelelő tempó: Ne siettessük a haladást, adjunk időt a készségek megfelelő elsajátítására.
Játékoscserék tervezése: Tervezzük meg előre a játékosok cseréjét a gyakorlatoknál, biztosítva minden játékos számára a megfelelő gyakorlási lehetőséget.
Hibajavítás fontossága: Fordítsunk figyelmet a hibák azonosítására és javítására, de építő jelleggel, a játékosok önbizalmának fenntartása mellett.
Folyamatosság fenntartása: Tartsuk fenn a gyakorlatok folyamatosságát és lendületét, minimalizálva az állásidőt.
Kreativitás ösztönzése: Hagyjunk teret és időt a szabad döntéseknek és a kreativitásnak minden gyakorlatban, fejlesztve a játékosok problémamegoldó képességét.
Az individualizált megközelítés fontossága
Bár az FA egy strukturált keretet biztosít az edzések felépítéséhez, hangsúlyozza az egyéni igények és képességek figyelembevételének fontosságát is. Az edzőknek figyelembe kell venniük a játékosok egyéni jellemzőit, beleértve:
Edzési előzményeket
Egészségi állapotot
Életmódhoz kapcsolódó stresszt
Kronológiai kort
Biológiai életkort
Edzéséletkort
Az elit sportolók edzésterveinek egyszerű másolása nem eredményez magas szintű teljesítményt. Ehelyett az edzőknek individualizált programokat kell kidolgozniuk, a játékosok technikai, taktikai képességeinek, fizikai tulajdonságainak, erősségeinek és gyengeségeinek részletes megfigyelése alapján.
Összegzés
Az Angol Labdarúgó Szövetség “Plan, Do, Review” modellje strukturált, de rugalmas keretet biztosít az edzők számára a hatékony edzések megtervezéséhez, végrehajtásához és értékeléséhez. Ez a megközelítés biztosítja, hogy az edzések célirányosak, fejlesztő jellegűek és élvezetesek legyenek mind a játékosok, mind az edzők számára.
A különböző edzésstruktúrák – whole-part-whole, carousel és up the steps – lehetőséget adnak az edzőknek, hogy változatos és hatékony edzéseket tartsanak, amelyek fejlesztik a játékosok technikai, taktikai, fizikai és pszichológiai képességeit. Az edzéstervezési alapelvek követése pedig biztosítja, hogy az edzések megfeleljenek a játékosok életkori sajátosságainak és fejlesztési igényeinek.
Az edzések gondos tervezése, hatékony végrehajtása és alapos értékelése együttesen biztosítja a játékosok folyamatos fejlődését és a csapat teljesítményének javulását. Ahogy az FA edző-fejlesztési tisztviselője, Chris Welburn fogalmaz: “Legyen világos kimenetele minden gyakorlatnak, de légy kész a B tervre váltásra”. Ez a rugalmas, de strukturált megközelítés jellemzi az FA edzésfilozófiáját, amely hozzájárult az angol labdarúgás eredményességéhez és folyamatos fejlődéséhez.
Felhasznált irodalom
A cikk során igyekeztem a saját tanulmányaim tapasztalait megfogalmazni, s az alábbi forrásokat is felhasználtam, hogy pontosabb képet tudjak adni a Paln Do Review modellről.
Olvasd el korábbi bejegyzéseinket is a Coachzone.hu-n. Klikk ide!