Az állóképesség, mint az edzői munka alapja

Az állóképesség

Tartalom

Bevezetés

Az állóképesség fejlesztése minden sportágban az egyik legfontosabb, mégis gyakran alulértékelt tényező. Az edzők és sportolók gyakran az erőre vagy a technikai képességekre helyezik a hangsúlyt, miközben az állóképesség az, ami alapot biztosít minden más képesség fejlesztéséhez. Legyen szó gyorsaságról, taktikai döntéshozatalról vagy regenerációról.

 

Az állóképesség nem csupán „sok futás”, hanem komplex élettani alkalmazkodás a szív- és keringési rendszerben, az izomrostokban és az idegrendszerben.

1. Az állóképesség élettani alapjai

Az állóképesség a szervezet azon képessége, mely hosszabb ideig képes fenntartani a fizikai teljesítményt fáradás nélkül, vagy minimális teljesítménycsökkenéssel.

 

Élettani szinten ez az aerob energiarendszer dominanciáját jelenti, mely az izomműködéshez szükséges energiát oxigén felhasználásával állítja elő.

 

Az állóképesség kulcstényezői:

 

  • Szív- és keringési rendszer: a perctérfogat (a szív által egy perc alatt pumpált vér mennyisége) növekedése az edzettség egyik legfontosabb mutatója.

  • Izomrostok: a lassú (oxidatív) rostok arányának és aktivitásának fokozása a hosszan tartó terhelésekhez.

  • Anyagcsere: a zsírok és szénhidrátok hatékonyabb felhasználása az energiaellátás során.

  • Idegrendszeri szabályozás: a mozgásautomatizmusok, azaz a „dinamikus sztereotípiák” optimalizálása, hogy a sportoló gazdaságosan mozogjon.

2. Az „edzett szív” és a teljesítmény kapcsolata

Az állóképességi edzés legfontosabb adaptációja a szív szerkezeti és funkcionális változása – az ún. sportszív kialakulása.

 

Rendszeres terhelés hatására a balkamra falvastagsága és üregtérfogata nő, ami fokozza a pumpafunkciót. Az alacsonyabb nyugalmi pulzusszám (50–60/perc – vagy kevesebb) az egyik klasszikus jele ennek az adaptációnak.

 

A szív élettani adaptációi:

 

  • Növekvő perctérfogat – az edzett szív akár 30–35 liter vért pumpálhat percenként maximális terhelésnél.

  • Hosszabb diasztolés fázis – javul a koszorúér-keringés, a szívizom oxigénellátása.

  • Jobb oxigénfelhasználás (VO₂max növekedés) – a szív- és izomrendszer hatékonyabban dolgozik együtt.

Ezek az adaptációk nemcsak az élsportban, hanem az utánpótlásban is döntő jelentőségűek, mert a korai állóképességi alapozás meghatározza a későbbi teljesítőképességet.

3. Az állóképességi edzés típusai

Az állóképesség fejlesztésének két fő formája:

 

a) Monoton (folyamatos) edzés

  • Tartós, egyenletes intenzitású mozgás (pl. futás, úszás, evezés).

  • Minimum 20 perc folyamatos terhelés, az egyéni maximális intenzitás 60–80%-án.

  • Célja a szív és az aerob rendszer tartós terheléshez való adaptálása.

  • Hatékony az alapozó időszakban, különösen fiatal sportolóknál.

b) Intervall edzés

  • Változó intenzitású szakaszok terhelés és pihenés váltakozásával.

  • Javítja az anaerob kapacitást és a regenerációs képességet.

  • Haladó sportolóknál a monoton edzést egészíti ki, nem helyettesíti.

A legjobb edzői gyakorlatban a két módszer ciklikusan kombinálva épül be a periodizációba.

4. Az utánpótlásban jelentkező problémák

A magyar labdarúgásban (és általában az utánpótlásképzésben) gyakran megfigyelhető, hogy az edzők a rövid távú eredményekre koncentrálnak, nem pedig a hosszú távú fejlesztésre.

 

Sokak a versenyrendszer és az egyesületi elvárások végett győztes csapatot akarnak összeállítani, nem pedig kiváló felnőtt játékosokat nevelni.

 

Ennek következményei:

 

  • Fiatal korban kiemelkedő eredmények, felnőttkorban visszaesés.

  • Hiányos aerob alapok, gyors kifáradás meccsek végén.

  • Sérülékenység és mentális kimerültség.

A megoldás: korosztályhoz igazított állóképességi fejlesztés már 10–12 éves kortól, de fokozatos terheléssel, játékos formában. Véleményem szerint a képzés soha sem áldozható be az eredményesség oltárán. 

5. Gyakorlati ajánlások edzőknek

  1. Építsd be az állóképességi munkát minden edzéshétbe, ne csak alapozáskor, felkészüléskor.

  2. Fiatal sportolóknál a monotónia elkerülése érdekében használd a játékos formákat (váltófutások, kisjátékok, versenyek, stb.).

  3. Mérd és dokumentáld a pulzust, a fáradásérzetet (RPE-skála) és a regenerációt.

  4. Kerüld a túlterhelést, főleg pubertás előtt, hiszen a szív és a passzív mozgásszervek fejlődése még zajlik.

  5. Fókuszálj a hosszú távra: a felnőttkori teljesítmény alapja a 12–18 éves korban kialakított aerob bázis.

6. Az edző felelőssége

Az állóképességi fejlesztés nem csupán fizikális kérdés, hanem szakmai és pedagógiai felelősség is.

 

Az edző feladata, hogy megértse: a monoton, tudatosan adagolt edzés nem „büntetés”, hanem a jövőbeli siker feltétele.

 

Ahogy dr. Pavlik Gábor fogalmazott írásban vagy szóban, már sajnos nem emlékszem, de remélem, jól idézem: „Edzett szív nélkül állóképes sportoló nem létezik.”

Összegzés

Az állóképesség fejlesztése nem az edzés egyik eleme, hanem az egész edzői munka alapja.

 

A szív, az érrendszer, az izmok és az idegrendszer komplex alkalmazkodása révén a sportoló nemcsak tovább, hanem okosabban és biztonságosabban képes teljesíteni.

 

A jövő edzője nem csak győzni akar, hanem felépíteni a sportolót. Fiziológiai, mentális és technikai értelemben egyaránt.

Irodalomjegyzék

  • Bompa, T. & Haff, G. (2019): Periodization: Theory and Methodology of Training. Human Kinetics.

  • Wilmore, J.H., Costill, D.L., & Kenney, W.L. (2022): Physiology of Sport and Exercise. Human Kinetics.

  • Mujika, I. & Padilla, S. (2001): Cardiorespiratory and metabolic characteristics of detraining in humans. Medicine & Science in Sports & Exercise, 33(3), 413–421.

  • Holloszy, J.O. & Coyle, E.F. (1984): Adaptations of skeletal muscle to endurance exercise and their metabolic consequences. Journal of Applied Physiology, 56(4), 831–838.

  • Brooks, G.A. (2018): The Science and Translation of Lactate Shuttle Theory. Cell Metabolism, 27(4), 757–785.

  • American College of Sports Medicine (2021): ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 11th ed.

  • Seiler, S. (2010): What is best practice for training intensity and duration distribution in endurance athletes? International Journal of Sports Physiology and Performance, 5(3), 276–291.